Bil | Handledarkurs

Dags att bli handledare? Både elev och handledare behöver gå kursen för att få övningsköra tillsammans. En handledare kan vara aktiv som handledare åt fem körkortstagare samtidigt.
Pris: 480 kr per deltagare
Bokning: Kontakta oss eller boka online
Kommande tillfällen: Se onlinebokningen

Handledarkurs för personbil

Om du ska övningsköra privat behöver du en godkänd handledare. Då behöver ni gå introduktionskurs för privat övningskörning, även kallad handledarutbildning. Både elev och blivande handledare måste gå kursen, men behöver inte gå vid samma tillfälle.

Syftet med kursen

Syftet med introduktionsutbildningen är att du som handledare ska få tips och råd om hur du på ett effektivt och pedagogiskt sätt kan lära din elev att köra bil. Här får du också tips om hur du kan lägga upp en utbildningsplan, lämpliga övningsområden, hjälpmedel, bra kursmaterial mm.

Utbildningen är giltig i 5 år från det datum den genomfördes. Eleven behöver ha ett giltigt körkortstillstånd och en giltig introduktionsutbildning under den privata övningskörningen.

För att få gå kursen behöver eleven vara minst 15 år och 9 månader.

Handledaren behöver vara minst 24 år och ha haft B-körkort i 5 år.

Kursinformation:

• 3 timmar
  • Genomgång av handledarens ansvar, trafiksäker mängdträning, eco-driving mm.
  • Ansök om handledarskap här (Går bra att ansöka innan påbörjad utbildning)
  • Ansök om körkortstillstånd här (Går bra att ansöka innan påbörjad utbildning)
  • ID-kontroll